måndag 15 september 2008

Vad har hänt?

Det började i söndags (för en vecka sen), i vårt medvetande, men inte i min kropp.
Där har Leukemin härjat en tid.

Jag hade haft bihåleinflammation i ca 2 veckor och mitt i den perioden byte jag pencilin till en som går till angrepp mot inflammationen på en bredare front.

Samma dag som jag byte pencilin upptäckte vi ett stort (drygt en knytnäve stort) mörk lila blåmärke på utsidan av min högra vad. Hade ingen aning om vart ifrån det kom men trodde att jag kunde ha fått det på jobbet på fredagen, det var några nissar som stöka duktigt.

Dagen efter, tisdag, upptäcker vi nästa blåmärke och det sitter på utsidan av höger lår. Nästan identiskt med det första. Tänkte att det måste uppstått i samma situation som det första blåmärket.

Veckan gick och fredagen kom nästa, lika dant, blåmärke. Denna gång uppe på höger skuldra. Nu tyckte vi att nåt var märkligt och jag kontaktade sjukvårdsupplysningen. Vi kom inte fram till nåt.

På söndags eftermiddagen uppstod det fjärde stora blåmärket, denna gång på vänster vad. Lollo var här och jag visade henne mina blåmärken. Hon sa att hon tyckte att jag måste ringa vårdcentralen dagen därpå och att det inte kunde vänta. Eftersom jag skulle ut till min polismyndighet på måndagen ville jag inte offra en dag till detta utan kontaktade i stället min närakut.

De sa att det troligen kunde vara biverkningar och att jag måste söka upp en akutmottagning för vidare provtagning.

Sagt och gjort, jag åker förbi och tar med mig Pepe eftersom en söndagskväll på akuten kan ta långtid.

Efter provtagning och undersökning medelade läkaren mig att jag blir kvar över natten på grund av mina dåliga blodvärden för observation. Faan i elvete tänkte jag eftersom jag såg att i vilket fall förmiddagen nästa dag skulle jag tillbringa på skolan och missa på myndigheten.

Under natten tar de blodprov på mig vid två tillfällen till. Följande morgon startar läkarna sin rond hos mig och efter bara nån minut är de klara med mig. De ska ringa Hematologen (hade ingen aning om vad det innebär) på KS och rådgöra. Efter ca 5 minuter kom en syster och sa att vi skulle packa, jag ska omedelbart till KS.

Efter ca 20 minuter satt jag som ett frågetecken i ett väntrum på KS. Jenny och mamma kommer till mig. En ny doktor, dr Lotta, tar ett benmärgsprov på mig och ytterligare blodprover. Jävlar i mig va det var obekvämt, de plockar loss en liten del av min höft för vidare analys, genom skinkan.

Sen släpper hon bomben, hon tror att jag har Leukemi. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen eller göra. In på ett rum och i en säng sen kom även pappa och Daniel upp.

Förra veckan var full av provtagningar och jag skämtar inte om jag skulle uppskatta det till ca 40 rör blod jag har lämnat. Det har sparat en del av min blodplasma samt "tvättat" blodet från vita blodkroppar (man ska ha mellan 4-5 miljoner vita blodkroppar och jag har knappt 100 miljoner) genom att sätta en kanyl i vänster arm och en annan i höger arm. Sen tappar de ut allt (inte samtidigt såklart) blod genom en maskin och sedan tillbaka in i omloppet igen två gånger.

Ja, det var en sammanfattning av vad som hänt hit intills och morgon dagen är fylld av nya undersökningar för att bland annat se vilken medicin jag ska få.

Vad detta innebär ska jag försöka sammanfatta, men det får bli en annan dag.
Detta blev kanske känslo kallt och jag har säkert missat en hel del, men jag orkar inte engagera hjärtat just nu. Det är tillräckligt fullt av sorg och rädsla...



Inga kommentarer: