onsdag 30 december 2009

Fördel av KML

Första gången jag kunde använda mig av Leukemi skiten på jobbet var i helgen. Träffade en man som tyckte så synd om sig för han trodde att han eventuellt hade fått cancer. Folks känslor kan verkligen gå i spinn efter några öl...

När han tyckte som mest synd om sig själv så tala jag om för honom att mycket handlar om inställning och att för de allra flesta ordnar det upp sig. Självklart kommer det vara jävligt tufft och mörkt om han nu har fått cancer. Men av just den anledningen finns det verkligen ingen anledning att ta ut någonting i förskott innan det är bekräftat att han har cancer.

Då slängde han ur sig uppkäftigt, "ääh, vad vet du om det?". När jag talade om för honom att jag har egen erfarenhet så kunde han inte mycket annat än sluta gråta och börja hantera det.

Jag känner all sympati med honom om han har cancer, och har all förståelse för hans känslor, men att gråta ut för något som han tror kanske eventuellt kan vara cancer orkar jag inte lyssna på.

Det sluta med att han tacka mig för vårat samtal (som var betydligt längre än vad jag beskrivit) och sa att det kändes bättre.

Håller tummarna för att det gått bra för honom.

3 kommentarer:

Hanna Rennergård sa...

Låter bra att han kunde lyssna på dig i alla fall inte alla som gör det !

Ta hand om dig nu och du och familjen får ha ett gott nytt år ! Själv ska det jobbas hela den helgen ! Kram kram

Hanna sa...

För att förtydliga mig så menar jag att det inte är alla som lyssnar på oss i "blåställ" och inget annat. Uttryckte mindre bra.

Irene sa...

Jens
Du är klok som en pudel!
Du har min fulla beundran. Du verkar ha hanterat situationen jättebra.
Så skönt att Du har kunnat få ut någonting positivt av leukumin.
Förmodligen är det inte enda gången, som Du kommer att kunna dra nytta av, att Du varit tvungen att handskas med något som är oerhört svårt.
Det finns ett gammalt talesätt som säger att "allt som inte knäcker en, härdar en" och något ligger det kanske i det.
Många kramar till dig och familjen.
Irene